Desde la Dirección General del Trabajo nos remiten la siguiente información:
“En la tarea constante de revisión de expedientes de los ERTE DANA que están entrando, se han observado las siguientes problemáticas que están generando retrasos en la resolución de algunas solicitudes:
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Hay solicitudes que, SI acompañan el modelo de hoja EXCEL correcta, pero utilizan un código de ERTE incorrecto respecto al tipo de ERTE indicado en su solicitud (Ej. Se dice que se trata de un ERTE por FM Directa, pero se indica el código 112, en lugar del 110).
En este sentido, se están haciendo internamente correcciones cuando es posible, pero no puede hacerse cuando, por ejemplo, una misma solicitud incluye centros de trabajo afectados de forma Directa y otros de forma Indirecta en la misma relación de trabajadores afectados (“ERTE mixto”). En estos casos la concreción solo la puede realizar el propio solicitante, ya que ha de identificarse para cada trabajador. En este sentido puede que sea necesario aclarar lo siguiente:
– Código 110 para ERTES FM DANA directos – Aplicable a los centros de trabajo que adopten medidas de suspensiones de contrato y reducciones de jornada que tengan como causa directa los daños producidos por la DANA, y se encuentren en alguno de los municipios o pedanías relacionados en Anexo del RD ley 6/2024, de 5 de noviembre.
– Código 112 para ERTES FM DANA indirectos – Aplicable a los centros de trabajo que, aun no encontrándose en alguno de los anteriores municipios o pedanías, ni habiendo sufrido daños directos por la DANA, sí que sufran pérdidas importantes de actividad indirectamente originadas por la misma, tal y como prevé el Artículo 44 del RD ley 7/2024, de 11 de noviembre.
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NO se están atendiendo correctamente todos los requerimientos de la autoridad laboral. Es este sentido, me trasladan que los requerimientos no se refieren solo al cambio de códigos 088, sino que la mayoría son por presentación de relación de trabajadores en otros formatos (pdf, hoja Excel con otra estructura, Word…), u otros motivos. Debo subrayar que es muy importante que se recuerde que siempre que la autoridad laboral remita un requerimiento, debe ser atendido, ya que en caso contrario deberemos resolver por desistimiento.
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Se están recibiendo todavía muchas consultas en el correo electrónico de la autoridad laboral, especialmente en la de la DT de Valencia, y no pueden atenderse a la velocidad deseada. Independientemente de que nosotros tomemos medias a nivel interno, creemos que puede deberse a que no se ha difundido lo suficiente la Guía de preguntas Frecuentes que ha elaborado esta DG. Por este motivo os la remito en anexo, por si pudierais difundirla entre vuestros colegiados.
Por último, trasladaros que el criterio del OEITSS sobre los ERTE DANA por FM Indirecta es bastante restrictivo, y solo en caso de que esa afectación indirecta “impida gravemente continuar con el desarrollo ordinario de la actividad” (ver art. 44.1 RD Ley 7/2024), se está informando favorablemente.
En este sentido, para poder apreciar que existe FM Indirecta, por ejemplo cuando se aleguen problemas de movilidad de los trabajadores, deberá constar justificado en la memoria que los trabajadores afectados son esenciales para que pueda desarrollarse la actividad ya que, para los casos en que solo se vean afectados algunos trabajadores no esenciales, está prevista la medida de los “permisos retribuidos”.
Por otro lado la Directora General de Trabajo del Ministerio y nos ha trasladado la preocupación del SEPE porque les han llegado muy pocas Solicitudes Colectivas a día de hoy, en proporción al número de solicitudes ERTE que ya hemos resuelto desde la Autoridad Laboral.
En este sentido, el SEPE ha recordado que estas Solicitudes Colectivas no requieren de una carga manual trabajador por trabajador, sino que puede realizarse mediante la subida de la relación completa de todos los trabajadores afectados. Sin esta Solicitud Colectiva no pueden proceder al pago de las prestaciones.
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Des de la Direcció General del Treball ens remeten la següent informació:
“En la tasca constant de revisió d’expedients dels ERTO *DANA que estan entrant, s’han observat les següents problemàtiques que estan generant retards en la resolució d’algunes sol·licituds:
.- Hi ha sol·licituds que acompanyen la relació de treballadors en una fulla EXCEL distinta al model que s’indica en el trámite de solicitud
.- Hi ha sol·licituds que, SI acompanyen el model de fulla EXCEL correcta, però utilitzen un codi d’ERTO incorrecte respecte al tipus d’ERTO indicat en la seua sol·licitud (Ex. Es diu que es tracta d’un ERTO per fM Directa, però s’indica el codi 112, en lloc del 110). . En este sentit, s’estan fent internament correccions quan és possible, però no pot fer-se quan, per exemple, una mateixa sol·licitud inclou centres de treball afectats de manera Directa i altres de manera Indirecta en la mateixa relació de treballadors afectats (“ERTO mixt”). En estos casos la concreció només la pot realitzar el propi sol·licitant, ja que ha d’identificar-se per a cada treballador. En este sentit pot ser que siga necessari aclarir el següent: – Codi 110 per a ERTES FM *DANA directes – Aplicable als centres de treball que adopten mesures de suspensions de contracte i reduccions de jornada que tinguen com a causa directa els danys produïts per la *DANA, i es troben en algun dels municipis o pedanies relacionats en Annex del RD llei 6/2024, de 5 de novembre. – Codi 112 per a *ERTES FM *DANA indirectes – Aplicable als centres de treball que, fins i tot no trobant-se en algun dels anteriors municipis o pedanies, ni havent patit danys directes per la *DANA, sí que patisquen pèrdues importants d’activitat indirectament originades per esta, tal com preveu l’Article 44 del RD llei 7/2024, d’11 de novembre. .- NO s’estan atenent correctament tots els requeriments de l’autoritat laboral. És este sentit, em traslladen que els requeriments no es referixen només al canvi de codis 088, sinó que la majoria són per presentació de relació de treballadors en altres formats (pdf, fulla Excel amb una altra estructura, Word…), o altres motius. He de subratllar que és molt important que es recorde que sempre que l’autoritat laboral remeta un requeriment, ha de ser atés, ja que en cas contrari haurem de resoldre per desistiment. .-S’estan rebent encara moltes consultes en el correu electrònic de l’autoritat laboral, especialment en la de la DT de València, i no poden atendre’s a la velocitat desitjada. Independentment que nosaltres prenguem mitjanes a nivell intern, creiem que pot haver-se d’al fet que no s’ha difós prou la Guia de preguntes Freqüents que ha elaborat esta DG. Per este motiu us la remet en annex, per si poguéreu difondre-la entre els vostres col·legiats. Finalment, traslladar-vos que el criteri del OEITSS sobre els ERTO DANA per fM Indirecta és bastant restrictiu, i només en cas que eixa afectació indirecta “impedisca greument continuar amb el desenrotllament ordinari de l’activitat” (veure art. 44.1 RD Llei 7/2024), s’està informant favorablement.
En este sentit, per a poder apreciar que existix FM Indirecta, per exemple quan s’al·leguen problemes de mobilitat dels treballadors, haurà de constar justificat en la memòria que els treballadors afectats són essencials perquè puga desenrotllar-se l’activitat ja que, per als casos en què només es vegen afectats alguns treballadors no essencials, està prevista la mesura dels “permisos retribuïts”
. D’altra banda la Directora General de Treball del Ministeri i ens ha traslladat la preocupació del SEPE perquè els han arribat molt poques Sol·licituds Col·lectives hui dia, en proporció al nombre de sol·licituds ERTO que ja hem resolt des de l’Autoritat Laboral.
En este sentit, el SEPE ha recordat que estes Sol·licituds Col·lectives no requerixen d’una càrrega manual treballador per treballador, sinó que pot realitzar-se mitjançant la pujada de la relació completa de tots els treballadors afectats. Sense esta Sol·licitud Col·lectiva no poden procedir al pagament de les prestacions.
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AVISO IMPORTANTE:
“Algunos compañeros nos han indicado que, una vez tramitado el ERTE, la resolución de constatación por parte de la Autoridad Laboral ha sido remitida a la carpeta ciudadana del administrador de la sociedad, en lugar de a la carpeta correcta, que sería la de la empresa. Para todos aquellos que hayáis tramitado un ERTE FM y aún no hayáis recibido la resolución, habiendo pasado el plazo de 5 días hábiles, consultad aquella carpeta ciudadana para comprobar si se encuentra allí la resolución”
.- Adjuntamos una relación de preguntas, cuyas respuestas han sido remitidas por la TGSS
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El que se haya diferido el plazo de presentación y de recaudación para empresas con código postal en zonas afectadas por la DANA supone que también se difiere el plazo de presentación de los CRA?
Si, es correcto
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Para evitar posibles errores (al seleccionar las empresas de las que sí hemos de hacer el envío del fichero CRA para eliminar las empresas con plazo diferido) sería conveniente que se permitiera el envío de ficheros de TODAS las empresas, aunque tengan el plazo diferido.
Técnicamente se aceptará, pero en buena lógica, el fichero CRA se deben presentar por las empresas en idéntico plazo al establecido para la presentación de las liquidaciones de cuotas a la Seguridad Social en plazo reglamentario, y por ello hasta el penúltimo día natural del respectivo mes del plazo reglamentario de ingreso. (Así está indicado en el art. 147.3 de la LGSS y en el manual CRA publicado en nuestra página web, así como en el BNR 5/2018).
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Para eso sería necesario que el fichero CRA no diera error por incluir empresas que no remitirán bases de octubre hasta el mes de diciembre y que posteriormente ambos ficheros enlazaran sin problemas.
Si se envía fichero CRA “por adelantado” se aceptará técnicamente, como se ha indicado en la respuesta anterior y quedará reflejado con el periodo de liquidación efectuado. No se enlazan ni se cruzan entre sí, salvo en los procedimientos posteriores de control y contraste de bases/CRA no en fecha de presentación del envío del fichero CRA.
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Hay una multitud de empresas que, aun estando en zonas afectadas ellas no lo están y siguen con su actividad, más o menos con normalidad y quieren pagar las cuotas del mes de octubre y siguientes sin que se les aplique esta medida.
a. ¿Existe alguna opción para que, aunque no se hayan confirmado las bases de octubre o no se hayan enviado todavía, puedan hacer el pago a finales de noviembre?
b. Si para octubre no fuera posible ¿sería posible que se permitiera a partir de las cuotas de noviembre?
En el art. 20 del RDL 6/2024 indica que los CCC cuyos domicilios de actividad se encuentren en el listado del anexo del RLD 6/24 se les amplía el plazo reglamentario de presentación y de ingreso en un mes, por lo tanto, todos estos CCC afectados durante el periodo de liquidación de octubre 2024 a febrero 2025 su plazo reglamentario de ingreso es el que marca dicho artículo (diferimiento de 1 mes).
Dicho diferimiento se ha efectuado automáticamente y de oficio por la Tesorería General de la Seguridad Social, dado el gran volumen de empresas y autónomos afectados.
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AVÍS IMPORTANT:
“Alguns companys ens han indicat que, una vegada tramitat l’ERTO, la resolució de constatació per part de l’Autoritat Laboral ha sigut remesa a la carpeta ciutadana de l’administrador de la societat, en lloc de la carpeta correcta, que seria la de l’empresa. Per a tots aquells que hàgeu tramitat un ERTO FM i encara no hàgeu rebut la resolució, havent passat el termini de 5 dies hàbils, consulteu aquella carpeta ciutadana per a comprovar si es troba allí la resolució”
.– Adjuntem una relació de preguntes, les respostes de les quals han sigut remeses per la TGSS 1.- El que s’haja diferit el termini de presentació i de recaptació per a empreses amb codi postal en zones afectades per la *DANA suposa que també es diferix el termini de presentació dels *CRA?
Si, és correcte
2.-Per a evitar possibles errors (en seleccionar les empreses de les quals sí que hem de fer l’enviament del fitxer *CRA per a eliminar les empreses amb termini diferit) seria convenient que es permetera l’enviament de fitxers de TOTES les empreses, encara que tinguen el termini diferit.
Tècnicament s’acceptarà, però en bona lògica, el fitxer *CRA s’han de presentar per les empreses en idèntic termini a l’establit per a la presentació de les liquidacions de quotes a la Seguretat Social en termini reglamentari, i per això fins al penúltim dia natural del respectiu mes del termini reglamentari d’ingrés. (Així està indicat en l’art. 147.3 de la LGSS i en el manual *CRA publicat en la nostra pàgina web, així com en el *BNR 5/2018).
3.- Per a això seria necessari que el fitxer *CRA no donara error per incloure empreses que no remetran bases d’octubre fins al mes de desembre i que posteriorment tots dos fitxers enllaçaren sense problemes.
Si s’envia fitxer CRA “per endavant” s’acceptarà tècnicament, com s’ha indicat en la resposta anterior i quedarà reflectit amb el període de liquidació efectuat. No s’enllacen ni es creuen entre si, excepte en els procediments posteriors de control i contrast de bases/CRA no en data de presentació de l’enviament del fitxer CRA.
4.- Hi ha una multitud d’empreses que, fins i tot estant en zones afectades elles no ho estan i seguixen amb la seua activitat, més o menys amb normalitat i volen pagar les quotes del mes d’octubre i següents sense que se’ls aplique esta mesura.
a. Existix alguna opció perquè, encara que no s’hagen confirmat les bases d’octubre o no s’hagen enviat encara, puguen fer el pagament a la fi de novembre?
b. Si per a octubre no fora possible seria possible que es permetera a partir de les quotes de novembre?
En l’art. 20 del RDL 6/2024 indica que els *CCC els domicilis d’activitat dels quals es troben en el llistat de l’annex del *RLD 6/24 se’ls amplia el termini reglamentari de presentació i d’ingrés en un mes, per tant, tots estos *CCC afectats durant el període de liquidació d’octubre 2024 a febrer 2025 el seu termini reglamentari d’ingrés és el que marca este article (diferiment d’1 mes).
Este diferiment s’ha efectuat automàticament i d’ofici per la Tresoreria General de la Seguretat Social, donat el gran volum d’empreses i autònoms afectats.
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Queremos recordarles que las cotizaciones del periodo octubre de 2024 de las empresas que tengan el domicilio en zona afectada, han sido rechazados, (excepto aquellos que ya estuviesen confirmados antes de la que la TGSS haya aplicado la ampliación), por lo que deberán remitirse de nuevo el próximo mes de diciembre.
Durante los próximos meses (noviembre 2024 a enero de 2025 ambos inclusive) no deberán presentar los seguros sociales de las empresas en zona afectada en el plazo reglamentario, sino al mes siguiente a este.
En la práctica y a modo de ejemplo, se recomienda que los seguros sociales rechazados del mes de octubre, que se deben presentar en diciembre, se presenten el lunes día 2 de diciembre.
La recomendación es para que se puedan controlar los “aplazados” y una vez confirmados se puedan enviar los seguros sociales del resto de clientes que no están en zonas afectadas.
Deben tener en cuenta que salvo haya un cambio normativo, en el mes de marzo el cargo de la seguridad social será doble, ya que se cargará enero (aplazado) y febrero.
Del mismo modo les recordamos la obligación de enviar dentro de los diez primeros dias de cada mes, la declaración responsable (sistema red) por cada código de cuenta de cotización en el que se haya aplicado exoneración de cuotas.
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Volem recordar-los que les cotitzacions del període octubre de 2024 de les empreses que tinguen el domicili en zona afectada, han sigut rebutjats, (excepte aquells que ja estigueren confirmats abans de la que la TGSS haja aplicat l’ampliació), per la qual cosa hauran de remetre’s de nou el mes vinent de desembre.
Durant els pròxims mesos (novembre 2024 a gener de 2025 tots dos inclusivament) no hauran de presentar les assegurances socials de les empreses en zona afectada en el termini reglamentari, sinó al mes següent a este.
En la pràctica i a tall d’exemple, es recomana que les assegurances socials rebutjades del mes d’octubre, que s’han de presentar al desembre, es presenten el dilluns dia 2 de desembre.
La recomanació és perquè es puguen controlar els “ajornats” i una vegada confirmats es puguen enviar les assegurances socials de la resta de clients que no estan en zones afectades.
Han de tindre en compte que excepte hi haja un canvi normatiu, el mes de març el càrrec de la seguretat social serà doble, ja que es carregarà gener (ajornat) i febrer.
De la mateixa manera els recordem l’obligació d’enviar dins dels deu primers dies de cada mes, la declaració responsable (sistema xarxa) per cada codi de compte de cotització en el qual s’haja aplicat exoneració de quotes.
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